Davos 2018 (#WEF18) : « We hebben een nieuwe generatie van leiders nodig voor de digitale wereld. »

Eén op de vijf werknemers oefent een job uit die niet bij hem past
18 januari 2018
ManpowerGroup Belgium gaat een partnerschap aan met Vlajo en Les Jeunes Entreprises
8 februari 2018

De 48e editie van het Wereld Economisch Forum van  Davos (#WEF18) brengt deze week meer dan 3.000 leiders uit alle hoeken van de wereld samen rond een actueel thema: ‘Creating a Shared Future in a Fractured World’. Een forse ambitie in een wereld die gekenmerkt wordt door de bliksemsnelle technologische vooruitgang waarmee we vandaag allemaal geconfronteerd worden. De delegatie van ManpowerGroup, met zijn CEO Jonas Prising op kop, deelt er zijn visie over de toekomst van de arbeidsmarkt op basis van een overtuiging: de human resources en het leiderschap moeten getransformeerd worden met het oog op de digitale revolutie.

De impact van de technologie op grote en kleine organisaties uit alle sectoren wordt steeds groter en volgens een onderzoek van McKinsey(*) zal 30% van de industriële inkomsten in 2020 gegenereerd worden door nieuwe businessmodellen (*). Een disruptief ritme dat leiders dwingt klaar te zijn voor een snelle digitale transformatie om te anticiperen op de opportuniteiten en hun concurrentievermogen op niveau te houden.

De human resources transformeren in het licht van de digitale revolutie biedt immense mogelijkheden om waarde te creëren en het leven van individuen te veranderen – voor zover de leiders daar klaar voor zijn”, aldus  onze CEO  Jonas Prising. “De transformatie moet op gang komen aan de top van de piramide en leiders moeten vandaag op een andere manier leiding geven dan ze in het verleden deden. In welke mate de bedrijven ook vooruitgang boeken op het vlak van de digitale transformatie, de richting die ze moeten volgen is duidelijk: ze moeten wendbaarder zijn dan ooit om het menselijke potentieel bloot te leggen, de talenten te ontwikkelen en ze te koppelen aan spitstechnologie.”

 

Een nieuw leiderstype voor de digitale wereld

Volgens een enquête van ManpowerGroup (**) zijn bijna 9 op de 10 HR-managers van mening dat leiders binnen hun organisatie niet over de nodige leiderschapstalenten beschikken om de digitale transformatie het hoofd te bieden. Een nieuw leiderstype zal nochtans nodig zijn voor de digitale economie. “In deze voortdurend veranderende wereld hebben we geen plannen nodig. We hebben een nieuwe generatie van leiders nodig die ons op het goede spoor zet. En het is duidelijk dat die generatie er is”, geeft Alain Roumilhac, President van ManpowerGroup Frankrijk, aan. “Dit nieuwe leiderstype hecht meer belang aan zijn missie dan aan zijn functie. Zin geven, decompartementalisatie stimuleren, wendbaarder worden… deze veelbelovende profielen benadrukken dat leiders zich zeer betrokken moeten opstellen. Dat stelt hen immers in staat om verandering teweeg te brengen bij hun medewerkers… en meer in het algemeen op de arbeidsmarkt.”

 

De ‘DigiQuotient’, een nieuwe test om na te gaan welke geconnecteerde leider u bent!

Volgens een enquête van ManpowerGroup zijn bijna 9 op de 10 HR-managers van mening dat leiders binnen hun organisatie niet over de nodige leiderschapstalenten beschikken om de digitale transformatie het hoofd te bieden. ManpowerGroup heeft een online test ontwikkeld – de DigiQuotient –  waarmee managers en leiders kunnen bepalen in welke mate ze de transformatie in het bedrijf de baas kunnen en hun managementstijl kunnen aanpassen aan de toekomst van de arbeidsmarkt.  De test is gebaseerd op verschillende onderzoeken met betrekking tot de digitale transformatie. Hij bestaat uit 34 vragen en rangschikt individuen volgens 8 specifieke typologieën: De ‘Teamspeler’, De ‘Visionair’, De ‘Consensusbouwer’, ‘De Pionier’, De ‘Ontwerper’, De ‘Empathicus’, de ‘Non-Conformist’ en de ‘Transformator’. Bovenop een beschrijving van zijn profiel en van zijn associatie met een bekende leider (Marc Zuckerberg, Paus Franciscus, Angela Merkel, Angela Jolie of Lady Gaga…) krijgt elke deelnemer tips in drie domeinen: de prestatieversnelling, de uitrol van talent en de leiderschapscapaciteit (gedetailleerde beschrijving van de profielen in de bijlage).

ManpowerGroup, strategische partner van het WEF sinds 2004

Voor ManpowerGroup is de jaarlijkse meeting van het Wereld Economisch Forum van Davos, de grootste bijeenkomst van leiders ter wereld, de geknipte gelegenheid om het thema van de toekomst van de werkgelegenheid te bespreken en collectieve intelligentie te vergaren om te anticiperen op grote maatschappelijke transformaties en deze te begeleiden. Groupe RH is sinds 2004 trouwens een strategische partner van dit evenement. Jonas Prising staat aan het hoofd van de delegatie van ManpowerGroup in Davos, en zal vergezeld worden door Mara Swan, EVP Global Strategy and Talent van ManpowerGroup, Stefano Scabbio, President van ManpowerGroup Noord- en Zuid-Europa, Mónica Flores Barragán, President van ManpowerGroup Latijns-Amerika, en Alain Roumilhac, President van ManpowerGroup Frankrijk.

(*): Disruptive Trends That Will Transform the Auto Industry, McKinsey & Company (2016)
(**):Talent Management: Accelerating Business Performance, Right Management (2014)

Doe de DigiQuotient-test en ontdek welke geconnecteerde leider u bent:  www.digiquotient.io

De 8 profielen van de ‘Digital Leader

Ter gelegenheid van het Wereld Economisch Forum van Davos publiceert ManpowerGroup twee nieuwe white papers: ‘From C-Suite to Digital Suite’ (PDF) ainsi que Skills Revolution 2.0 (PDF).‘

Minisitehttps://wef.manpowergroup.com