“Als we het doordacht aanpakken, wordt de digitale wereld een zegen” (Jonas Prising, CEO ManpowerGroup)

JA Europe Company of the Year Competition 2017 #CoYC17
14 juli 2017
Tewerkstellingskansen blijven positief in België
12 september 2017

Vorige maand was onze wereldwijde CEO en voorzitter Jonas Prising in België om onze allereerste ‘Ready for Work’-award uit te reiken in het kader van de ‘JA Europe Company of the Year Competition. Het businessmagazine Trends/Tendances en Kanaal Z/Canal Z waren er als de kippen bij om hem te interviewen. Thema? De impact van de digitale economie op de toekomstige wereld van werk.

Jonas Prising ziet de digitale economie als een geweldige kans, een zegen voor iedereen “zolang we ons er maar goed op voorbereiden”. Hij wil zo veel mogelijk mensen overtuigen dat de digitalisering van de economie meer reden tot hoop dan tot angst biedt. “Op voorwaarde dat de werknemers, de ondernemingen, de sociale partners en de overheden er zich ten volle voor inzetten via onderwijs en werknemersbegeleiding.” Anders gezegd, we moeten voorbereid zijn op de Skills Revolution en de ‘learnability’ (de mate waarin je bereid bent om te leren, nieuwe vaardigheden te ontdekken en mee te stappen in verandering) van iedereen versterken. Kortom, talent wordt de nieuwe valuta in de toekomst van het werk, waarvan de wisselkoers wordt bepaald door de leercapaciteit van de mensen.

Lees het volledige interview (in het Frans) hier. Of bekijk de reportage op Canal Z Als smaakmaker geven we hier alvast enkele opvallende quotes:

  • “Bijna alle banen zullen de impact van de technologische ontwikkelingen voelen. We moeten daarom de scholing van alle werknemers naar een hoger niveau tillen.”
  • “Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen de vereiste capaciteiten hebben om bij te leren, maar gezien de omvang van de transformatie zullen ze intensiever dan ooit begeleid moeten worden.”
  • “Onze onderwijssystemen zijn voor een heel andere wereld ontworpen. Dat moet allemaal opnieuw bekeken worden.”
  • “Onze arbeidsmarkten zijn erop gericht werkzekerheid te bieden en banen tijdens de hele loopbaan veilig te stellen. Naar mijn mening is dat een vergissing in een wereld die zo vlug verandert.”
  • “We zullen niet evolueren van een werknemerswereld naar een wereld van freelancers. We verwachten veeleer een wereld van segmentatie, met loopbanen waarin we afwisselend zowel werknemer, uitzendkracht, freelancer als ondernemer zullen zijn.”


ManpowerGroup’s achterliggende boodschap is duidelijk: iedereen moet blijven leren, zich blijven aanpassen en zichzelf voortdurend in vraag stellen.
Op die manier blijven mensen inzetbaar, een hele loopbaan lang. In het licht van die visie ontwikkelde de HR-leider een nieuwe test die de ‘Learnability Quotient’ berekent en mensen bewust maakt van de manier waarop ze nieuwe vaardigheden leren.

Wat is uw leercapaciteit (LQ)? Doe de test!

 

De LQ-test van ManpowerGroup duurt maar enkele minuten en laat zien op welke manier hij of zij best leert in een ranglijst van 9 leerprofielen (innovator, denker, vrije geest, verkenner, traditioneel, enz.). We bieden de test gratis aan via onze social media en websites. Zo willen we alle actoren in de wereld van werk aanmoedigen om het ‘leren’ centraal te stellen in hun aanpak. En de kandidaten helpen om zich voor te bereiden op de toekomst van de wereld van werk.